Welkom op mijn blog

Bespiegelingen van Erick Wuestman rondom:
- Circulaire Economie,
- ontwikkelingen binnen de Stichting Circulaire Economie
- ervaringen in relatie tot SquibS, events van, door en voor slimme jongeren.


Monday 13 August 2012

Zomergast trends. Herken jij ze ook? Voel je ze al?


Lidewij Edelkoort heerlijke zomergast. Trendvisie op het heden.

Trendwatcher en eigenlijk nog meer Trendvoorspelster of wellicht zelfs wel Trendmaakster Lidewij Edelkoort was gisteravond Zomergast op de VPRO televisie. Misschien is het door de verbondenheid in branches of gewoon omdat ik een selectieve waarneming heb, dat ik mij buitengewoon verenigd voelde met haar uitlatingen van gisteravond.

Ik volg haar vanuit de tijd dat mijn ouders (en later wij zelf) nog een woning- en projectinrichting hadden en op beurzen haar Trendhoekjes tegenkwamen, waar ze textielsoorten, kleuren en decoratievormen toonde die de trend voor het komend seizoen zouden worden. En gelijk had ze! Onvoorstelbaar intrigerend vond ik dat.

Later werd zij directrice aan de Design academie in Eindhoven. Ik deed de kunstacademie en ondanks de groentje – senior verschillen raakten die werelden elkaar ook.

Gisteravond regende het van dit soort parallellen. Het zal de tijdgeest zijn, zoals zij het noemde. Kunstenaars in aparte werelden die vergelijkbare zaken aan de kaak stellen, de cultuur doen bewegen, de smaak bepalen.  Trendsetters die zich niet neerleggen bij het nu. Zeker niet wanneer het NU verschillende pijnpunten kent.

Ik ben het zelden zo met iemand eens geweest als met haar gisteravond. En het genoegen daarvan zit in de bevestiging  die ik (selectieve waarneming, ik weet het!) dacht te ervaren met de onderwerpen waar ik mij de afgelopen tijd sterk voor maak.

Individualisme is uit. We moeten dingen samen gaan doen. In Spiral Dynamics (SD) termen, ze beschreef haarfijn de exit uit Oranje en de tot hoofd drijfveer opkomend groen. (Voor een samenvatting van de Spiral Dynamics duiding, zie toelichting in vorig blog.)

Massa productie is uit. Consuminderen met producten waar weer aandacht uit spreekt. Producten met een ziel gaan we kopen. Ambachtswerk versmolten met nieuwe productietechnieken. Unica met het stempel van de consument. In Co-creatie geproduceerd. In lokale markten. Community gaat meer dan ook tellen. Ze noemde het woord niet maar Peter Orsel noemt dit Glocaliseren. Hoe Groen (SD) wil je het hebben. 
En deze hele beweging staat 1 op 1 voor mijn vertaling van de omslag naar Het Nieuwe Werken. De implementatie van Groen – Gele waarden (SD). Helaas staan in tegenstelling hiermee velen onder het mom van Het Nieuwe Werken,  met een oranje been en blauwe (SD) beheersings en “big brother is watching you” software de bestaande bazen en managers te pleasen, en juist individualisering als beweegreden te verkopen, maar volgens Lidewij beginnen de grote jongens (CEO’s managers)  nu ook te voelen dat de oude krachten en aanpak hebben afgedaan. Weer zo’n gelukkig momentje die avond!

Haar Trendboek en uitleg over vogels, het groepsgedrag, twitteren en de creatie van de vogel huisvesting in haar filmpje waren prachtig. En hoe fraai de link met onze facilitaire FM2Share zwerm?! Sowieso raakt vrijwel alles wat ze vertelde het facilitaire domein! Toch?

Met onze aandacht gaan we naar regionale kwaliteiten, weg van de kust, meer het binnenland in. Hoe Trendy worden we hier in de Achterhoek? (Ze doelde ook op landen als Roemenië, maar ja, klein beginnen!)

Zij trekt de Arnhemse Mode Biënnale volgend jaar.  (Alsof Vitesse Messi had gestrikt?!) Wij de Rijnlandse Broedplaats Arnhem  bij de HAN waar we de Rijnlandse gedachte post willen laten vatten in en vanuit Arnhem. Nieuw Vakmanschap, Vertrouwen en Verbinding. Naadloos sluit dat aan nietwaar? 

De mobiliteit van de moderne wereldburger kwam ter sprake. Letterlijk noemde ze Dubai als trekpleister. Wij komen daar net vandaan en hebben er met verschillende contacten van over de hele wereld gesproken. Waar we de zelfde trends mee hebben bespiegeld die gisteren aan bod kwamen. Zie mijn 2e blog. Lidewij bevestigde dat Trends wereldwijd plaatsvinden met locale accenten. Tot die conclusie kwamen wij ook. Ben dat nog wel nader aan het onderzoeken, in contact met enkele van die internationale deelnemers!

In reactie op de huidige bestuurlijke strubbelingen bij de Design Academie (4 jaar na haar vertrek) vatte ze samen dat marktwerking een fatale fout is in onderwijs denken en dat het bestuur in haar hang naar "control en management denken" de plank helemaal mis slaat. Het hadden woorden van DeLimes en Jaap Peters kunnen zijn!

Volgens Lidewij moeten we de huidige samenleving opnieuw uitvinden.  Grondstoffen zijn op. De mens is verloren gegaan. Cultuur krijgt er van langs. Verdienmodellen lopen op hun laatste benen. Marktwerking in zijn traditionele vorm is kreupel.  Individualisme zijn we klaar mee. Marketing is dood! Alsof ik in gesprek ben met een netwerkvriend of vriendin, zoals beschreven in mijn vorige blog.

Maar er is goed nieuws! Creativiteit kan (en zal) de wereld redden.  Creatieve mensen zijn optimistisch en hebben aan weinig genoeg om gelukkig te zijn, omdat ze weten dat je met creativiteit overal uitwegen en nieuwe kansen herkent en daar ook iets mee wilt en kunt . Daarom moet creativiteit terug in ons DNA. En op de agenda in alle lagen van onderwijs. Wie ons kent, daar vechten mijn vrouw en ik al jaren voor! Met UniC, eigenzinnig Havo VWO in Utrecht als mooi voorbeeld, waar innovatie in het DNA is geworteld. (Zie ook een vorig blog) En de inzet rond onze Stichting Squibs Jongerentrips voor slimmeriken.

In veel van haar observaties gisteravond herken ik een gele (SD)  mind-set. Een onafhankelijkheid van denken die de interviewer zo vreemd voorkwam dat hij haar romantiek met robots even niet kon plaatsen.
In haar laatste zendtijd ging ze in haar bekentenissen nog een stapje verder. Hier begon ze haar spiritualiteit bloot te geven, die wellicht sporen van verregaand Turqouise liet doorschemeren? (Zie artikel van Judith Donkers en mij  "Op weg naar Turquoise", Klik hier.) Zou mij niet verbazen, maar aangezien ik die sprong (nog) niet heb gemaakt blijft dat nog gissen!

Eens of niet eens? Reageer!  

1 comment:

  1. Erick,

    Fijn dat er steeds meer mensen zijn die bovenstaande gaan inzien en/of toepassen. het gaat de goede kant op :-)

    Groet, Jasper

    ReplyDelete